Oekraïne en eenzijdige journalistiek: Reactie Vanheste bewijst gelijk Van Wolferen

by | 25 September 2014

Nadat Karel van Wolferen afgelopen maand het spraakmakende artikel Oekraïne, corrupte journalistiek en Atlantisch geloof schreef, waarin hij zijn verontwaardiging uitsprak over de eenzijdige berichtgeving van de Westerse journalisten over Rusland en Oekraïne, kon een reactie niet lang uitblijven. Journalist Tomas Vanheste voert in een artikel voor De Correspondent ‘Is de crisis in Oekraïne te wijten aan westerse stommiteiten?’ personen op die uithalen naar het artikel van Van Wolferen. Vanhestes artikel bewijst echter onbedoeld opnieuw de stelling van Van Wolferen dat de Westerse journalistiek door en door corrupt is.

Voor de oppervlakkige lezer vormt het artikel van Tomas Vanheste een sterk weerwoord op het artikel van Karel van Wolferen. Bijna alles wat van Wolferen beweert, wordt in het artikel van Verheste immers weersproken.

De enigen die Vanheste echter, buiten Van Wolferen, in het artikel aan het woord laat, zijn personen die het met de stellingen van Van Wolferen oneens zijn. Hij maakt zich met andere woorden schuldig aan selectief bronnengebruik.

Zo laat hij wel medewerker Barend ter Haar van Instituut Clingendael aan het woord, maar niet de directeur van datzelfde instituut, Ko Colijn. Had hij dat wel gedaan dan had de lezer een heel andere indruk gekregen van het standpunt van Instituut Clingendael.

[note color=”#F4FDFF”] Blijf op de hoogte van nieuws, opinie en achtergronden met een internationale focus: Volg Novini!

[/note]

Daarbij speelt één van de geïnterviewden ook nog eens op de man. Historicus Marc Jansen verwijt Van Wolferen een interview te hebben gegeven aan Russia Today: “Hij zat onlangs trouwens bij Russia Today, een zuivere propagandazender van de Russische staat, te hakken op onze beïnvloeding door de propaganda. Dat was wel komisch.”

Twee opmerkingen hierover:

  1. Russia Today is inderdaad een staatszender, ongeveer zoals onze NOS: NOS Journaal snijdt reactie Poetin uit item en liegt
  2. De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet. Van Wolferen is door Russia Today niet betaald om een artikel te schrijven. Het enige wat hij gedaan heeft is zijn artikel toelichten bij die zender. Marc Jansen daarentegen laat zich door NAVO-lobbyorganisatie de Atlantische Commissie betalen om artikelen te schrijven in hun clubblad Atlantisch Perspectief.

Verder staan er in het artikel een aantal storende feitelijke onjuistheden. Zo wordt in het artikel van Tomas Vanheste beweerd dat aan Rusland nooit een toezegging is gedaan de NAVO niet uit te breiden ten oosten van Duitsland. Kijk even naar onderstaand tv-fragment met de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken James Baker en diens Duitse ambtgenoot Hans-Dietrich Genscher. Die laatste spreekt duidelijke taal.